Etiquetas

lunes, 9 de enero de 2012

Us de les TIC/TAC

APLICACIÓ DE LES TAC

Aquest esquema representa l'aplicació de les TAC (tecnologies per a l'aprenentatge i el coneixement).  Fa referencia a tot el que es pot fer amb la tecnologia dins de l'àmbit educatiu.

Es fa una separació en 4 eixos:
  • Interacció oberta, es a dir, comunicació.
  • Internació dirigida.
  • Focus en les competències bàsiques.
  • Focus en la disciplina, en el contingut de les matèries.


En funció de l'ús que es faci de les tecnologies, la educació anirà encaminada d'una manera o d'una altre:
1. Internació oberta- focus en la disciplina:
En aquest cas amb les tecnologies es busca un resultat concret, pot ser una matèria determinada. Això mitjançant la recepció de la informació,es centra en la memorització, fet que fa que les respostes siguin tancades i dirigides. Per exemple: el text digital, en aquest cas tothom pot llegir-lo, però es es va més enllà.
S'utilitzen materials de referencia: enciclopèdies, diccionaris...

2. Internació oberta- focus en les competències:
En aquest cas es fa més èmfasi en la investigació, la recerca i la creativitat. Hi ha mes diversitat en eines i ús de les tecnologies, com: xarxes socials, projectes col·laboratius entre centres, simulacions, wikis, etc.
Es fa referencia a les competències, com el desenvolupament d'habilitats, per exemple saber com comprendre o interpretar un text.

3. Interacció dirigida- focus en la disciplina:
La mestra es la que dona la informació, sense haver cap interacció mestre-alumne. L'activitat educativa complementada amb tecnologies va encaminada simplement a  explicar la matèria, es fa un ús visual passiu.
Es fa us de: presentacions, documentals...
(*)

4. Interacció dirigida- focus en les competències:

(*) Pel que fa a els continguts adaptats a NEE, ja sigui per discapacitats motores, o cognitives, diferent ritme d'aprenentatge, dificultats amb la llengua vehicular.... sempre es parla de interacció dirigida, ja que sempre intervé un adult especialitzat el qual guia a l'alumne per tal de superar aquestes barreres en l'aprenentatge, però es pot enfocar de dues maneres molt diferents: focus en la disciplina, es a dir, simplement pel que fa  a les matèries escolars; o millor enfocar-ho en les competències, per tal de potenciar habilitats útils per a la vida diària i el desenvolupament integre de la persona.

Finalment, cal comentar que no necessàriament el fet de utilitzar tecnologies implica un ple aprenentatge, ja que això dependrà del ús i les eines que s'emprin. Es tracta de fer un bon ús de les tecnologies per tal de promoure un desenvolupament integral i transversal.

No hay comentarios:

Publicar un comentario